نکاتی برای خرید میوه خشک

نکاتی برای خرید میوه خشک:

میوه خشک

میوه خشک می تواند یک میان وعده سالم و جایگزین عالی برای غذاهای ناسالم مانند چیپس یا پفک باشد که برای سلامتی مضر است. افرادی که خوردن میوه ها را دوست ندارند یا در هضم آنها مشکل دارند، می توانند به راحتی از میوه خشک شده لذت ببرند و در عین حال از مواد مغذی آن مانند آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، کلسیم و فیبر بهره مند شوند.

علاوه بر این، میوه های خشک برای کسانی که رژیم دارند نیز مفید است. اما مانند هر محصول دیگری، خرید غذای خشک نیز نیاز به ملاحظاتی دارد. برخی نکات می تواند به شما در خرید بهترین و با کیفیت ترین میوه های خشک کمک کند.

ساخت دستگاه میوه خشکن صنعتی با بهترین قیمت و کیفیت و همچنین خرید تضمینی محصول تولید شده از طرف ما.کلیک کنید و با ما تماس بگیرید.

نکاتی در مورد خرید میوه های خشک به عنوان مصرف کننده

میوه های موجود را بشناسید

بیشتر میوه ها را می توان خشک کرد، اما نه همه آنها. به عنوان مثال، میوه های چرب مانند آووکادو به خوبی خشک نمی شوند. بهتر است آنها را تازه مصرف کنید. رایج ترین میوه های خشک شده عبارتند از: سیب، زردآلو، زرشک، نارگیل، زغال اخته، خرما، انجیر، گوجی بری، کیوی، گوجه فرنگی، لیمو، انبه، پرتقال، گلابی، خرمالو، آناناس، آلو، کشمش، توت فرنگی.

کیفیت را در نظر بگیرید 

مهمترین چیز در مورد هر محصول کیفیت آن است. به خصوص در مورد میوه های خشک،

مهم است که بدانید چگونه می توانید از کیفیت بالای آنها مطلع شوید. اول از همه باید بدانیم که میوه های خشک چگونه درست می شوند.

روش های مختلفی برای خشک کردن میوه ها وجود دارد که تأثیرات متفاوتی بر محصول نهایی دارد. متداول ترین روش های خشک کردن میوه به شرح زیر است.

خشک کردن در آفتاب  اولین و قدیمی ترین روش خشک کردن میوه ها است. اما این روش به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و هوای آزاد معایب زیادی دارد.

خشک کردن خورشیدی  یکی دیگر از روش های خشک کردن است که روش بهبود یافته خشک کردن آفتاب است. خورشید همچنان منبع اصلی گرما در این فرآیند است. با این حال، از آنجایی که تهویه زمان خشک شدن را تسریع می کند، خطر فساد مواد غذایی یا رشد کپک در این روش کاهش می یابد.

 

یخ زدن همانطور که از نامش مشخص است، فرآیند یخ زدن میوه ها و سپس کاهش فشار اطراف آنها است . در نتیجه میوه ها کوچک می شوند و آب آنها مستقیماً به بخار تبدیل می شود. از آنجایی که در این روش هیچ گونه حرارت دهی وجود ندارد و بافت میوه مختل نمی شود، میوه های خشک منجمد کیفیت بهتری دارند. به همین دلیل است که شما معمولاً برای میوه های خشک شده یخ زده هزینه بیشتری می پردازید.

میوه هایی که به روش انجمادی خشک می شوند کیفیت بهتری دارند.

 

مواد تشکیل دهنده را بخوانید

همه میوه های خشک 100 درصد میوه نیستند. برخی ممکن است دارای مواد افزودنی مانند شکر، روغن یا سولفیت باشند. شکر یک افزودنی رایج برای اکثر میوه های خشک است که می تواند به طعم آنها بیافزاید، اما در عین حال باعث کاهش کیفیت و مواد مغذی میوه می شود.

علاوه بر این، هنگامی که میوه ها خشک می شوند، قند طبیعی خود را حفظ می کنند.

بنابراین، افزودن شکر بیشتر آنها را شیرینتر میکند اما ممکن است برای افرادی که میخواهند قند را قطع کنند یا دیابت دارند مضر باشد.

سولفیت ها افزودنی دیگری است که می تواند برای افرادی که به آنها حساس یا آلرژیک هستند مضر باشد. سولفیت ها به طور معمول به میوه ها کمک می کنند تا رنگ خود را حفظ کنند.

برخی از میوه های خشک ممکن است حاوی مقدار کمی روغن باشند، که زمانی که میوه ها چسبنده هستند مفید است. روغن این نوع میوه ها مانند کشمش را جدا نگه می دارد.

اگرچه آنقدرها هم به کسی آسیب نمی رساند، اما فقط مقداری چربی به میوه اضافه می کند.

بنابراین، اگر میوههای خشک را به صورت بستهبندی میخرید، مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ افزودنی ندارد که ممکن است برای شما مفید نباشد.

نکاتی در مورد خرید میوه خشک به صورت عمده

 

علاوه بر همه ملاحظاتی که قبلا ذکر شد، عمده فروشان باید اعتبار و شفافیت شرکت را نیز بررسی کنند، به این معنی که آنها باید در مورد کل فرآیند خشک شدن میوه و میزان قابل ردیابی شرکت تامین کننده بدانند.

علاوه بر این، آنها به عنوان یک عمده فروش باید یک انبار با کیفیت، سرد و خشک داشته باشند تا محصولات را در بهترین شرایط نگه دارند.

میوه های خشک می توانند در تهیه کیک و سایر دسرها بسیار مفید باشند. علاوه بر این، مردم باید مراقب مصرف میوه های خشک باشند، زیرا ممکن است حاوی قند باشند.

بهتر است شرکتی پیدا کنید که میوه های خشک بدون شکر بفروشد. همیشه ترکیبات، نام شرکت و علائم استانداردی که ممکن است داشته باشند را بررسی کنید.

میوه خشک به صورت عمده توسط دستگاه میوه خشک کن صنعتی تولید میشود و باید دارای استانداردهای به خصوص خود باشد تا کیفیت و تولید دچار خسارت و ضربه نشود.

کیفیت میوه های خشک

کیفیت و سلامت میوه های خشک با استفاده از روش های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی تعیین می شود. میوه های خشک بر اساس رنگ، بو، طعم، میزان آفت زنده، آفت مرده، میزان مواد خارجی موجود در بسته بندی میوه های خشک، آسیب، آلودگی و عدم بلوغ میوه ها طبقه بندی می شوند.

تعیین رنگ، بو و طعم

بسته به رنگ و نوع میوه باید قبل از خشک شدن دسته بندی شده و رنگ های مختلف جدا شوند.

ضمناً اگر بعد از خشک شدن از نظر تازگی و بوی خشکبار تفاوت داشت، باید آنها را جدا کرد. طعم و بوی میوه های خشک پس از عملیات خشک کردن برای بهبود کیفیت آنها آزمایش می شود.

میوه های خشک را بررسی کنید. میوه خشک باید بو، طعم طبیعی خود را داشته باشد. نباید طعم تخمیر یا بوی عجیبی داشته باشد.

میوه خشک باید رنگ طبیعی داشته باشد. رنگ میوه خشک باید یکدست و متناسب با عیار آن باشد. شکل میوه خشک نیز باید یکدست و یک اندازه باشد.

 

تعیین آفات زنده در میوه های خشک

آفات زنده شامل هر موجود زنده ای مانند کنه، قارچ و باکتری است که هم در طول رشد محصول و هم پس از برداشت به آنها حمله کرده و باعث آسیب می شود. اگر این آفات در محصول زنده باشند به آنها آفات زنده می گویند. گیاهان و میوه ها منبع غذایی آنها هستند و قابل تکثیر هستند.

 

تعیین آفات میوه های خشک

تمام خسارات ناشی از آفات که با چشم قابل مشاهده است و یا حشرات مرده، اعضای بدن حشرات، ضایعات و موهای بدن جوندگان

 

تعیین امور خارجی

هر ماده ای غیر از میوه خشک شامل تکه های پوست، غلاف، سرشاخه های کوچک، خاک، ماسه، ریگ و غیره را مواد خارجی می نامند.

دم و دانه ها جزء مواد خارجی میوه خشک محسوب نمی شوند. برای این آزمایش می توانیم نمونه ای از میوه خشک را انتخاب و وزن کنیم. سپس تمام موارد خارجی را جدا کرده و آنها را نیز وزن کنید. نسبت وزن ماده خارجی به وزن کل نمونه، درصد ماده خارجی را نشان می دهد. مقدار کمتر و نزدیکتر به صفر نشان دهنده کیفیت بالاتر میوه خشک است.

 

تعیین خسارت برای کیفیت میوه های خشک

اگر قسمتی از میوه خشک در اثر عوامل طبیعی، مکانیکی و بیولوژیکی (مانند لکه های تلخ سیاه و بافت چوب پنبه) آسیب دیده

باشد، باید بلافاصله از قسمت سالم خارج شود. شکستگی نیز جزء آسیب محسوب می شود و قطعات شکسته شده باید از قسمت سالم خارج شوند. کل میوه خشک را وزن کرده سپس قسمت شکسته و آسیب دیده را جدا کرده و وزن می کنند. این نسبت وزنی شکسته به کل میوه خشک باید به عنوان درصد خسارت گزارش شود.

 

تعیین آلودگی برای کیفیت میوه های خشک

آلودگی خشکبار عبارت است از آلودگی سطح آن به خاک، ضایعات، کاه، برگ درختان، حشرات مرده و هر ماده خارجی دیگری که با چشم غیرمسلح قابل رویت باشد و به راحتی پاک نشود.

 

تعیین عدم بلوغ

نارس بودن میوه خشک شامل شرایطی می شود که میوه به هر دلیلی رشد کافی نداشته باشد و در نتیجه بریده شدن میوه خشک گوشتی کمتری داشته باشد، رنگ، شکل، طعم طبیعی و کیفیت مطلوبی نداشته باشد

 

آلودگی در میوه های خشک

میوه های خشک در مقایسه با شیرینی ها یا محصولات نانوایی ماندگاری بیشتری دارند. این به این دلیل است که میوه های خشک دارای رطوبت کمی هستند و از آنجایی که فعالیت آبی کمی دارند، به اندازه شیرینی ها یا محصولات نانوایی در معرض فساد میکروبی نیستند. با این حال، اگر میوه های خشک به طور مناسب نگهداری نشوند، می توانند کپک و مخمر ایجاد کنند که باعث فساد می شود. میوه های خشک نیز مستعد آلودگی به مایکوتوکسین هستند به ویژه در انجیر و انگور. آلودگی مایکوتوکسین می تواند در طول تولید، خشک کردن، پردازش یا ذخیره سازی رخ دهد. مصرف کنندگان باید اطمینان حاصل کنند که میوه های خشک را از فروشندگان دارای مجوز  خریداری می کنند زیرا میوه های خشک برای مطابقت با مقررات، بررسی های کیفی و مراحل مختلف آزمایش را طی کرده اند. طبق مقررات ،

 

فروشندگان اطمینان حاصل می کنند که میوه های خشکی که می فروشند :

عاری از کپک، حشرات زنده/مرده، قطعات حشرات و آلودگی جوندگان باشد

عاری از مواد اضافی مانند ساقه، تکه های پوسته، الیاف، پوست باشد

دارای رنگ یکنواخت وطعم مطبوع از ویژگی های میوه/آجیل است

عاری از طعم، کدر، ترش و شواهد تخمیر

بدون رنگ اضافی

به طور مناسب برای جلوگیری از آلودگی و رشد میکروارگانیسم های سمی ذخیره شود

عاری از آجیل های لکه دار، تغییر رنگ و آسیب دیده ناشی از آفتاب سوختگی، اسکار، تغییر رنگ آسیب های مکانیکی و حشرات عاری از باکتری، باقی مانده آفت کش ها یا استفاده از مواد نگهدارنده بیش از حد مجاز.

 

غذاهای خشک و تقلب

 

ایمنی مواد غذایی تضمینی است که در صورت تهیه و مصرف مواد غذایی بر اساس مصارف مورد نظر خود، هیچ آسیبی به مصرف کنندگان وارد نخواهد کرد. با این حال، تقلب در میوه های خشک نیز وجود دارد که می تواند باعث نگرانی های سلامتی شود. بسیاری از شیرینی ها با رویه میوه های خشک تزئین می شوند.

افزودن غیرمجاز مالاکیت گرین می تواند باعث واکنش های آلرژیک و آسیب مغزی شود. مواد شیمیایی مانند دی اکسید گوگرد و متابی سولفیت سدیم در میوه های خشک برای جلوگیری از تغییر رنگ و فساد استفاده می شود و این ممکن است باعث مشکلات تنفسی و سلامتی شود. برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی در میوه های خشک، اکثر تولیدکنندگان آزمایشات فیزیکی و آزمایشگاهی مواد غذایی را انجام می دهند.

 

خطر ایمنی مواد غذایی در میوه خشک بسته بندی نشده

درست مانند برخی از محصولات دیگر در صنایع غذایی، بازار میوه خشک نیز از بخش غیر سازماندهی شده تشکیل شده است. در بخش آزاد و بدون نظارت و بسته بندی، تولید و فرآوری میوههای خشک خطر آلودگی و تقلب را بیشتر میکند، زیرا ممکن است قوانین ایمنی مواد غذایی را نادیده بگیرند. اگر میوه خشک میخرید که بستهبندی نشده است و آزاد فروخته میشود، باید بیشتر محتاط باشید و مراقب علائم آن باشید.

 

تغییر رنگ، زیرا میوه ها در صورت فساد، تیره تر از رنگ طبیعی خود می شوند.

سختی و بافت غیرقابل جویدن در میوه های خشک مانند زردآلو، آلو خشک یا انجیر که به معنی قدیمی بودن آنهاست.

هر گونه بوی پوسیدگی یا قارچ به معنای جذب آب به دلیل نگهداری نامناسب است

میوه های خشکی که به صورت شل فروخته می شوند تاریخ انقضا ندارند بنابراین از خرید آنها خودداری کنید

 

نکاتی برای خرید صحیح میوه های خشک:

اگرچه میوههای خشک عمر مفیدی دارند که میتواند سالها طول بکشد، اما اگر بهطور مناسب برای حفظ شرایط خشک نگهداری نشود یا بهطور بهداشتی در فروشگاههای خردهفروشی نگهداری نشود، خطر ابتلا به بیماریهای ناشی از میوه  های خشک وجود دارد.

 

میوههای خشکی را خریداری کنید که طبق دستورالعملهای بهداشت بستهبندی و برچسبگذاری شدهاند و دارای آرم و شماره مجوز سیب سلامت هستند، بنابراین میدانید که میوههای خشک را از یک تولیدکننده مجاز خریداری میکنید.

میوه های خشکی را خریداری کنید که در بسته بندی مواد غذایی بسته بندی می شوند تا آلودگی شیمیایی نداشته باشند و رطوبت را از بسته بندی دور نگه دارند.

از خرید میوه های خشکی که روی برچسب آن مواد نگهدارنده و شکر ذکر شده است خودداری کنید.

میوه های خشک را فقط از فروشگاههایی خریداری کنید که در آنها به درستی ذخیره و بسته بندی شده اند.

میوه های خشک مورد تایید اقدامات  بهداشتی در طول فرآیند رعایت می شود

برای جلوگیری از آلودگی میکروبی در طول فرآوری فقط از آب آشامیدنی استفاده می شود.

هر گونه خشک شدن در طول فرآوری باید با تجهیزات مناسبی انجام شود که پس از استفاده ضدعفونی شوند

شرایط حرارتی مشخص حفظ شود تا میوه به درستی آبگیری شود تا ماندگاری بماند.

الزامات بسته بندی و برچسب گذاری را در نظر می گیرند زیرا برخی از میوه های خشک و آجیل به ویژه بادام زمینی، فندق و غیره می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند.

همچنین ذکر تمام محتویات در بسته بندی حاوی میوه خشک مخلوط شده ضروری است تا مصرف کنندگان دچار واکنش آلرژیک نشوند.

کسب و کار خود را شروع کنید.با خرید دستگاه میوه خشک کن صنعتی به راحتی میتوانید با اموزش کامل یک کسب و کار پرقدرت را راه اندازی کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *