فیلتر بنزین یکی از نادیده گرفته ترین قطعات در ساخت خودرو است. این در حالی است که کیفیت سوخت و زیرساخت بسیاری از پمپ بنزین ها تا حد مطلوب فاصله زیادی دارد. چگونه تشخیص دهیم که فیلتر بنزین تمام شده است؟ هر چند وقت یکبار باید فیلتر را تعویض کرد و رانندگی با فیلتر کثیف چه چیزی می تواند منجر شود؟
فیلتر بنزین چگونه کار می کند؟
کار فیلتر سوخت کمی ساده تر از فیلتر هوا است. پمپ بنزینهای مدرن تمام تلاش خود را میکنند تا پاکترین شکل ممکن و کیفیت سوخت را با رعایت هنجارهای تعیینشده توسط اتحادیه اروپا ارائه دهند. این بدان معنا نیست که سوخت کاملاً بدون ناخالصی است. سوختی که در مخزن می ریزیم می تواند حاوی ذراتی مانند قطعات فلزی کوچک، ذرات زنگ زدگی، شن، رسوبات آلی، خاک رس، گل یا سایر ذرات مضر برای موتور باشد. برخی از آنها ممکن است با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشند. فیلترهای سوخت مورد استفاده در موتورهای بنزینی برای گرفتن ذرات بزرگتر از 10 میکرومتر هستند و در مورد موتورهای دیزلی باید دقت بیشتری داشته باشند.
اصل عملکرد یک فیلتر ساده است. فیلتر اغلب به شکل یک قوطی بسته و محکم است که در آن یک کارتریج موجدار از پارچه مصنوعی یا سلولزی ساخته شده است. لوله های صاف فیلتر به دو لوله یا شیلنگ سوخت متصل می شوند. محفظه های فیلتر ممکن است از پلاستیک (به عنوان مثال، شفاف) یا فلز ساخته شوند. خودروهای دیزلی عمدتاً راه حل دوم را دارند. پمپ بنزین وظیفه رساندن سوخت از باک به سیستم تزریق را بر عهده دارد.
هر فیلتر جهت جریان خاصی برای سوخت بنزین یا گازوئیل دارد، به همین دلیل توجه به آن هنگام نصب فیلتر بر روی خودرو بسیار مهم است. مدلهایی که در موتورهای دیزلی استفاده میشوند، مجهز به جداکنندههای آب هستند که آب را از سوخت دیزل جمعآوری میکنند. در برخی از آنها می توان آب جمع آوری شده را با استفاده از دریچه مخصوص آب بند تخلیه کرد. همچنین سیستمهای دیگری مانند آهنربا برای گرفتن ذرات فلز، شیرهای برگشتی برای جلوگیری از جریان پاداش سوخت، بخاریهای سوخت و همچنین حسگرهای محتوای آب اعمال میشوند.
چرا باید از فیلتر سوخت استفاده کرد؟
چندی پیش میتوانست خودروهای سواری بدون فیلتر سوخت را پیدا کند. کاربراتور نقش خود را با استفاده از یک غربال فیلتر داخلی بر عهده میگرفت. این واقعا کارآمد نبود، اما همچنین چندان مورد نیاز نبود، زیرا سیستم سوخت با کاربراتور
تحمل بسیار بالایی در برابر ناخالصی ها و کیفیت پایین سوخت داشت. ذرات کثیفی احتمالی روی کار موتور تأثیر چندانی نداشت و کیفیت گازهای خروجی یا دقت دوز سوخت در آن زمان چندان مهم نبود. وقتی کاربراتور گرفتگی داشت، فقط تمیز کردنش کافی بود.
زمانی که موتورهای بنزینی مدرن و موتورهای دیزلی محبوبیت بیشتری پیدا کردند، همه چیز تغییر کرد. سیستم های تزریق دقیق در موتورهای دیزلی و موتورهای بنزینی با تزریق مستقیم به دوزهای بسیار دقیق سوخت نیاز دارند. همه انحرافات به وضوح بر کار موتور، قدرت آن و ترکیب گاز اگزوز تأثیر می گذارد. در موارد شدید، ما حتی می توانیم آسیب به سیستم تزریق را تجربه کنیم و این به نوبه خود هزینه های زیادی را برای تعمیر ایجاد می کند.
انواع فیلتر بنزین
انواع مختلفی از فیلترهای سوخت برای کاربردهای بنزین و گازوئیل وجود دارد، از جمله فیلترهای درون خطی، عنصر/کارتریج و چرخش.
فیلترهای درون خطی در خط سوخت بین مخزن و انژکتورها یا کاربراتورها قرار دارند.
فیلترهای عنصر کارتریج نیاز به نصب در برخی از انواع محفظه در سیستم سوخت خودرو دارند. این فیلترها اغلب به دلیل عدم آگاهی مصرف کنندگان از مکان و عدم دسترسی به فیلتر مورد غفلت قرار می گیرند.
فیلترهای سوخت چرخشی مشابه فیلترهای روغن هستند. آنها به راحتی قابل تعویض هستند و در اندازه های مختلف وجود دارند. برخی از خودروها و کامیون های سبک دارای دو فیلتر سوخت هستند.
فیلتر اول که معمولاً در مخزن سوخت قرار دارد، می تواند از پارچه ریز بافته شده یا سایر فیلترها ساخته شود. این فیلتر از آسیب رساندن قطعات بزرگ آلاینده به پمپ بنزین جلوگیری می کند. فیلتر
مخزن نیز از رفتن بیشتر آب به موتور جلوگیری می کند. در شرایط عادی، فیلتر مخزن نیازی به سرویس یا تعویض نخواهد داشت. با این حال فیلتر دوم نیاز به سرویس منظم دارد.
موتورهای بنزینی و دیزلی بسیار حساس هستند و سوخت کثیف را تحمل نمی کنند. ظریف ترین قسمت موتور دیزل، سیستم تزریق سوخت است. انژکتورها دارای قطعات متحرک با تلورانس بسیار نزدیک هستند و ذرات کوچک آلاینده می توانند به آنها آسیب بزنند یا باعث عملکرد نامنظم شوند.
انواع فیلتر بنزین از نظر جنس
خیلی از رانندگان این نظر را دارند که استفاده کردن از فیلتر فلزی انتخاب بهتری می باشد ، که دلیل اصلی آن ها فلزی بودن بدنه ی این فیلتر ها است. اما این دلیل ، یک نظر کاملا اشتباه است ، زیرا که فیلتر پلاستیکی یا همان پلیمری با فیلتر فلزی در عملکرد هیچ تفاوتی ندارند. و تنها تفاوت در محل قرارگیری فیلتر ها می باشد که سبب می شود تا بعضی ها فیلتر فلزی و برخی پلاستیکی تولید و مصرف کنند.
فیلتر بنزین فلزی : استفاده از فیلتر سوخت فلزی در ماشین هایی بیشتر به کار رفته می شود که محل قرار گیری این قطعه در زیر بدنه ی اتومبیل باشد. به دلیل محل قرار گیری فیلتر فلزی و احتمال برخورد با مانع ها و عارضه های موجود در جاده ، احتمال جرقه زدن در بدنه ی این نوع فیلتر را افزایش می دهد . در فصل های سرد سال این نوع فیلتر ها مقداری رطوبت به خود می گیرند و به دلیل زنگ زدگی از عملکرد آن ها به صورت چشمگیری کم می شود. در منطقه های سرد سیر نیز رطوبت فصل های سرد سبب یخ زدگی در فیلتر سوخت های فلزی می شود. در فصل های گرم
منطقه های گرمسیر نیز گرم شدن فیلتر های فلزی بیشتر از فیلتر های پلاستیکی انجام می شود.
فیلتر بزنین پلاستیکی یا پلیمری : به صورت معمول در ماشین هایی که مکان قرار گیری فیلتر بنزین آن ها در کاپوت است از فیلتر بنزین پلیمری استفاده می شود. این فلیتر ها از نظر قیمت نسبت به فیلتر های فلزی ازران تر می باشند . فیلتر های بنزین پلاستیکی مجهز به آهنربا می باشند که در قرارگیری آن ها موثر است.